O suradnji interne revizije i funkcije usklađenosti poslovanja pisala je kolegica Željka Hofer, navedena tema prezentirana je na 13. međunarodnoj konferenciji Hrvatskog instituta internih revizora, 11. travnja 2024. u Umagu.
U ovom članku ističe se uspostava funkcije usklađenosti poslovanja prilikom donošenja zakonodavnog okvira za trgovačka društva i druge pravne osobe u većinskom državnom vlasništvu, gdje se funkcija usklađenosti pojavljuje u organizacijskoj strukturi 17. listopada 2019. godine. usvojenom Odlukom Vlade o obvezi uvođenja funkcije praćenja usklađenosti poslovanja u pravnim osobama u većinskom državnom vlasništvu (NN, br. 99/2019);
- temeljem aktivnosti Nacionalnog programa reformi za 2019. godinu
- u skladu sa smjernicama OECD-a,
- standardima dobrog korporativnog upravljanja,
- Antikorupcijskog programa za trgovačka društva,
- preporukama Povjerenstva za spriječavanje sukoba interesa o potrebi imenovanja povjerenika za usklađenost.
Funkcija praćenja usklađenosti poslovanja u organizacijsku strukturu doprinosi:
- ovladavanju nad rizikom (ne)usklađenosti,
- rizikom od nastanka značajnog financijskog gubitka,
- jačanju korporativne kulture odgovornog poslovanja i ugleda društva,
- zaštiti od nezakonitog poslovanja,
- prevenciji sukoba interesa,
- smanjenju koruptivnih i dr. rizika koje društvo može pretrpjeti zbog neusklađenosti propisima, standardima i kodeksima te internim aktima kao i
- promicanju kulture integriteta i transparentnog poslovanja trgovačkog društva.
Ministarstvo financija 5. lipnja 2024. donosi Odluku o donošenju Smjernica za funkciju praćenja usklađenosti poslovanja u pravnim osobama u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske (kojima upravljaju Ministarstvo financija i Centar za restrukturiranje i prodaju sukladno Zakonu o upravljanju državnom imovinom i Zakonu o ustrojstvu i djelokrugu tijela državne uprave) sve u cilju boljeg korporativnog upravljanja. Smjernice su dostupne na ovoj Poveznici.
Imajući u vidu kako je portfelj države poprilično kompleksan, različit i specifičan u pogledu poslovanja, država kao vlasnik upućuje na Smjernice koje su prvenstveno savjetodavne naravi. Pravne osobe trebaju ih primjenjivati na način koji najbolje odgovara njihovim konkretnim okolnostima, a koje osigurava neovisno, učinkovito i trajno obavljanje poslova funkcije praćenja usklađenosti (primjenjujući načelo proporcionalnosti). Pravne osobe dužne su se pritom pridržavati i svih važećih propisa koji se na njih primjenjuju, a koji se odnose na funkciju praćenja usklađenosti.
Odlukom o funkciji praćenja usklađenosti utvrđena je obveza pravnih osoba organizirati funkciju praćenja usklađenosti poslovanja na optimalan način, uvažavajući veličinu, organizacijsku strukturu, složenost i ostale aspekte poslovanja.
OECD je u sklopu projekta „Fair Market Conditions For Competitiveness” u sklopu kojeg je program „Developing Anti-Corruption Programmes in State Owned Entreprises” izradio priručnik za službenike za usklađenost u pravnim osobama u državnom vlasništvu tzv. „Manual for Compliance Officers in SOEs” (pokrivenost Hrvatska, Srbija, BiH) dostupno na ovoj Poveznici
Priručnik ima za cilj pomoći pravnim osobama u državnom vlasništvu u razvoju programa i mjera unutarnje kontrole, etike, usklađenosti, u skladu s preporukama iz Smjernica OECD-a za borbu protiv korupcije i postizanju integriteta u društvima. Namijenjen je službenicima za usklađenost poslovanja koji imaju ovlasti za uspostavu mjera ili programa interne kontrole, etike i usklađenosti, uključujući i antikorupcijski program.
Suradnja funkcije usklađenosti i interne revizije može se promatrati kroz Model tri linije, COSO okvir (eng. the Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission) te usporedbu funkcija. Kroz integraciju COSO okvira u procese funkcije usklađenosti i interne revizije, pravne osobe mogu identificirati, procijeniti i upravljati rizicima, osigurati usklađenost s propisima te poboljšati transparentnost i integritet poslovanja. Time se pruža snažan temelj za upravljanje rizicima i postizanje usklađenosti s regulativom na održiv način.
Obje funkcije identificiraju rizike iz svoje perspektive, utvrđuju slabosti i nepravilnosti i daju preporuke.
USPOREDBA FUNKCIJA:




Suradnja se može formalizirati kroz interni akt koji bi definirao: ciljeve suradnje, odgovornosti svih uključenih strana, postupke za komunikaciju, razmjenu informacija, donošenje odluka i rješavanje sporova.
Također, interni akti suradnje mogu uključivati i odredbe o zaštiti povjerljivih informacija, pravima i obvezama uključenih strana, kao i postupcima za praćenje i evaluaciju suradnje.
Može se zaključiti da suradnja funkcije usklađenosti i interne revizije nije propisana, a praksa je raznolika. Postoji veliki prostor za razvoj ovih kontrolnih funkcija, kao i njihove suradnje.
Pridavanje važnosti i neovisnosti interne revizije postavljaju internu reviziju odvojeno od ostalih funkcija te predstavljaju pokazatelj razine razvijenosti korporativnog upravljanja te nastojanja menadžmenta da isti unaprijedi.
Dakle, alati su na raspolaganju i sve ovisi o menadžmentu koliko je spreman…
Autor: Željka Hofer